Friday, December 9, 2011

Politik Kerja...keperluan atau kemestian?

Salam..

Dah lama rasanya tak berupdate. Sungguh saya busy dgn kerja..sangat2 busy..

hmm..ini yang keluar tajuk politik kerja nie..maksud politik kerja nie bukan lah bermaksud kita bersembang politik di tempat kerja..itu sudah kemestian as long as tak melampaui batas..

yang menjadi persoalan sekarang berpolitik ketika kerja..huh..sungguh sy bosan dgn orang2 yang begini..klu saya ada kuasa melempang mereka tanpa rasa ragu..saya tak kan tunggu lama..bagi pelempang sorang2 baru puas hati sy..tp saya tak mampu..apa sy boley buat hanya perasaan annoyed yang menguasai hati..astagfirullah..

perlu ke politik kerja?

kalau tak berpolitik anda tak dapat naik pangkat ke? kalau tak berpolitik anda kena buang kerja ke?

yes, risiko itu mmg ada..untuk menjatuhkan seseorang, tidak perlu seribu alasan..cukup hanya satu mmpu buat seseorang tersungkur di tangga kerjaya...tapi nk menaikkan seseorang seribu alasan pun belum tentu lagi buat kita berjaya..tapi apa boley buat..thats a fact of life..

but, doesnt mean we need to be so annoy person..

huh! time bos tak da, duduk atas kerusi tunding jari sana sini suruh orang buat kerja..turun2 bos je terangguk2 dengar bos cakap, dan dan pegang pen, pegang kertas, kusyuk macam kerja tue kita buat..jumpa issue kecik je, higlight kat bos atas2 macam issue tue besar sgt..tulis regards...nama dia besar2..so senang orang nk bagi dia recognition.
masyaAllah ada jugak orang yang macam nie..

berpolitik menjatuhkan orang semata2 orang tue tak nak dengar cakap dia..perlu ke? nak menutup periuk nasik orang on what reason?? sbb x buat awk jadi bos? sbb tak nak ikut telunjuk awk? yes, awk boley marah if u r the boss and you suruh your staff buat kerja for good purpose n bawah dia punya responsible tp dia tak buat or buat sambil lewa, so you have right to get angry or take any tindakan susulan untuk dia..tapi klu you pun just a kuli, why you need to order2 org lain to follow all your instruction..bila dia nak tak dengar cakap, awak dgn rasa tak bersalah report kt orang atas, yang orang nie tak bagus, x buat kerja..aduhai..yg si bos pun mcm lembu dicucuk hidung..dengar je ckp org..adoi ai bos..belajar tinggi2 please la..be rational...

so..perlu ke politik kerja? keperluan or kemestian? tepuk dada tanya hati..anda ingin tergolong dalam golongan mana..

doa saya semoga sy tidak tergolong dalam golongan2 ini..semoga saya ikhlas dengan setiap kerja yang saya lakukan...amin..semoga politik kerja bukan keperluan untuk saya jauh sekali kemestian...sedih rasullullah andai baginda melihat situasi kerja masa kini.. :(

p.s perkara ini tidak terjadi pada saya tapi di berlaku di sekelililng sy..simpati pada yang tertindas.. :(

mood:marah,sedih,kecewa

No comments: