Tuesday, August 11, 2009

multilevel marketing (MLM)

hmm..ari nie aku tertarik untuk menulis psl MLM..knp? nk wat business eh... :p xde la..kali nie MLM bukan pasal business tp berkisar tentang apa yg diperkatakan oleh ustaz dlm kelas arab td..dan utk kesekian kalinya aku sgt bersyukur aku reg nama dlm kelas arab nie..MLM - multilevel marketing..biasanya sebut MLM org akan igt bisnes skim cepat kaya, business internet, duit bnyk dll yg lebih ke arah keduniaan..tp kt xboley slh kan org klu berpikir mcm nie sbb aku pon pk cm nie..dan dh jd lumrah manusia masa kini, hidup utk duit dan duit untuk hidup..
wah..pnjgnya intro aku nie ek..tp..MLM yg aku nk story nih bkn psl dunia..tp pasal jln menuju akhirat.. actually jln menuju kesana sebenarnya mudah..Allah dah tunjukkan jln yg semudah2nya utk hambaNya terutamanya kita umat nabi muhammad SAW..mcm ustaz ckp..agama islam agama yg indah..agama islam agama yg mudah dan agama islam agama yg syumul..bkn agama ciptaan manusia dan bukan agama yg sewenang-wenangnya nk ditokok tambah..agama islam agama Allah yg kita manusia hidup berlandaskan quran dan sunnah..
terlajak jln undur balik, caranya tgk la navigator..dan navigator 2 adalah al-quran dan sunnah. mudahkan..cuma apabila kita yg hidup masa kini nk apply apa yg terdapat dlm al-quran dan sunnah 2 yg terasa Ya Allah susahnya..nk sembahyang sunat masa xda, nk mengaji sibuk, nak sedekah duit xcukup..alasan2 yg pelbagai nie melimitkan usaha kita menuju ke jln yg ditunjukkan Allah..btl x?
dan ustaz ckp lg..
" semoga apa yg disampaikan oleh saya sedikit sebanyak dapat memberi manfaat utk semua.nnti bila saya dah tak da kt dunia nie dan kamu sampaikan kat anak2 kamu sekurang-kurangnya dpt sy pahala jugak.dan bila anak2 kamu sampaikan kt cucu kamu , kamu dan saya sama2 dpt pahala..dan utk generasi seterusnya pahala utk kita sentiasa ada..apabila kita meninggal, kita bawa 3 perkara:
  1. doa anak2 yg soleh
  2. amal ibadat
  3. sedekah jariah "

inilah konsep MLM yg sebenarnya..

p/s perkataan hari ini zauj = suami dan zaujah = isteri

2 comments:

qiqa said...

salam...
hm,btol3!(upin ipin ni)..
tapi ramai sangat sekarang orang lupakan nilai agama kan??
kdg2 kita sendiri pun tersasar dari landasan sebenar kan??
harap2 kita diampuni..

p/s:TQ yer sis bagi kata-kata semangat...he3..

pn fAzrin in d h0use said...

hehe..no prob :)