Wednesday, October 13, 2010

tahukah anda??

aku pon baru tau actually..so sama2 la kita share maklumat..

merkuri atau raksa boley menyebabkan tahap kesuburan dalam diri seseorang menurun atau dengan lebih tepat mampu menjejaskan kualiti sperm..

bagaimana ia boley berlaku?

merkuri ialah logam berat yang digunakan untuk menampal gigi. ala, yg warna silver tue..mengandungi kadar toksin yg tinggi bukan sj boley menurun tahap kesuburan seseorang tp jugak boley menjejaskan kesihatan badan..

selain dari tampalan logam gigi, merkuri jugak boley didapati dari asap2 terutamanya asap kilang dan jugak ikan cthnya ikan laut dlm seperti sardin,tuna n etc..

dan jugak ibu2 yg sedang mengandung jugak dimintak untuk menjauhi merkuri..sbb tue bl gigi berlubang, x digalakkan gi tampal...kot...


contoh amalgam logam yg mengandungi merkuri

sila amik perhatian..yg image di atas tidak ada kena mengena dgn tuan yg menulis blog maupon sanak sedaranya..kredit kepada pakcik google..

sedikit maklumat yg diperolehi..

Amalgam yang mengandungi 50% merkuri, sejenis bahan yang lebih toksik dari plumbum, cadmium atau arsenik. Kemungkinan merkuri bocor dari tampalan amalgam menyebabkan terdapat pergerakan terhadap penggunaan bahan pergigian bebas dari merkuri. Merkuri dari tampalan amalgam dipercayai boleh bocor dan memasuki organ organ di dalam tubuh manusia secara perlahan lahan sepanjang hayat. Ada dikalangan pakar perubatan percaya merkuri menyebabkan masalah fizikal dan mental terhadap penggunanya. Ini termasuk penyakit penyakit neurodegeneratif dan kecacatan bayi baru lahir.


hmm ada lg penerangan pasal mercury and infertility di sini..

maklumla..aku nie baca ja tau..nk terang2 balik nie agak kurang arif..takut terlari ayat tersalah maksud..so anda2 boley la rujuk di tmpt yg lebih selamat untuk dipercayai..

p/s cm na nie..ada satu gigi ditampal dgn amalgam logam nie...adehhh



4 comments:

Unknown said...

bahay jugak.. baru aku taw.. so, persatuan doctor gigi sedunia kena cari alternatif len untuk gantikan benda alah tu..

zairie recently posted:
bukan mudah menjadi seorang blogger

farah fazrin said...

da ada gnti baru..yg plaster ngan bnda alah warna putih tue..skrg da xramai doc gigi pakai yg silver nie da..

E K A said...

thanx for da info....tak tau pun slama ni

farah fazrin said...

wan pon baru tau eka :)