Thursday, January 28, 2010

kesedaran sivik

n3 ari nie berkisar dengan kesedaran sivik..kadang-kadang benda yg nmpk remeh dan xperlu diperbesarkan nie boley jadi nanah dlm kehidupan seharian..kenapakah? sbb bila selalu sgt kita wat2 xtau tentang kesedaran sivik...xmustahil satu hari nnti Malaysia diketagorikan sebagai negara yg mempunya population manusia yg sgt xberadap..knp tajuk ari sgt serius? suma kerana segelintir umat manusia di universiti nie xda kesedaran sivik...

aku tau apa yg nk aku katakan kt sini agak.....kotor......tp kenyataan xselalunya bersih...pg td aku masuk toilet...terdapat harta karun yg ditinggalkan begitu sj dlm mangkuk tandas tnpa flush..eiii.....manusia mana yg sgt kurg beradap yg tinggal hartanya begitu sj nie? sgt la biadap..apa dia igt toilet kt sini bapak dia punya?? opsss terkasar sket..tp ngan org2 cm nie kurg sesuai bercakap bahasa lembut...bau pon tersebar ke seluruhan toilet...Ya Allah..aku punya terpk..apa jenis manusia yg sgt beradap nie?? tnpa rs bersalah, tnpa rs berdoda dia tgglkan begitu sj..masyaAllah..ini budak yg mempunyai tahappengetahuan yg tinggi...tp syg kesedaran sivik -ve infinite...

aku terpk..sapa yg baik hati akan tlg flushkan harta tue? aku kah? erkkkkk....rasanya tak kot...aku gak terpk apa dlm pikiran bdk xcukup akal td waktu dia tinggalkan harta dia begitu sj td..oooo0o mungkin jugak dia pk...xpa makcik cuci tandas kan ada..nnti dia tolong la cucikan...gila!!! aku xsanggup nk tgk makcik yg sebaya mak aku cuci harta2 yg ditinggalkan oleh org xcukup akal cm budak 2..dan aku jugak tak sanggup nk masuk dan tolong flushkan bnda 2..apa ptt aku buat??arghhhh....dengan harapan akan bdk xcukup akal 2 masuk blk ke toilet dan flush harta dia..aku tinggalkan toilet tue dgn rasa yg sgt..............................

klu ada org yg xtau apa tue kesedaran sivik..mai sini aku bg definisi kesedaran sivik...kesedaran sivik adalah satu pemikiran yg sepatutnya dimiliki oleh masyarakat iaitu ambil peduli tentang hak dan kepentingan sesama masyarakat dan ia wajib dimiliki oleh setiap org yg waras..melainkan org yg xwaras..tue boley diketagorikan sebagai kes lain..

aku penah dl aku bawak anak buah aku badlesyah berjln2...dan aku belikan dia mainan ultraman...waktu dia bukak plastik mainan tue, aku da gtau awl2..

abg...abg xboley buang plastik rata2...klu x, maklang tak mau beli otroman lg
anak kecik 2 pun jwb "kenapa tak boyeh buang kat shini mak yang?
"sebab sampah kena buang dlm tong sampah...mana boley buang rata2...nanti tempat nie kotor..dah tak cantik kat sini"
"tapi makyang,orang tue buang sampah kt situ boley" sambil tangan nya menunding ke seorang lelaki tua yang buang plastik minuman dia dekat tepi buaian yang anak dia tengah main..

apa perlu aku jawab kat anak kecik nie?? klu masyarakat sendiri xda kesedaran sivik??kenapa situasi cm nie berlaku..aku pun bukan la seorang pencinta alam sangat pun..tp kesedaran mcm nie kan perlu ada kt setiap lapisan masyarakat...


ini baru btl...huhu

p/s: tepuk dada..tnya iman...sbb kebersihan asas keimanan...




No comments: