Friday, July 17, 2009

bahasa arab.

hmm..ari nie nk kongsi critA pasal bahasa arab...aku br ja daftarkan diri amik kelas bahasa arab..pada dasarnya...chewah!!dasarnya 2..bak kata parof umi..nk ckp melayu biar tulen..nk ckp english...fully english..no rojak2..so berbekalkan kemampuan menulis dlm bahasa melayu penuh..aku nk bercerita pasal kelas pertama bahasa arab.. yg mengajar aku dan rakan sekelas adalah ustaz..ustaz nie baik dan buat kan aku tertarik nk belajar bahasa arab..knp ye?
apa yg ustaz dh wat smpai aku tertarik nk blaja bahasa arab..sedangkan sebelum nie secara jujurnya aku masuk kelas arab semata2 org ckp kelas arab senang nak score..opss..apa melayu ckp score ek? senang nk dapat elok la..
tp ari pertama aku masuk kelas arab ustaz tue dh berjaya menambat ati aku utk belajar bahasa nie dengan seiklas2nya..
"bahasa arab bukan bahasa ciptaan manusia..bahasa arab bahasa tinggi.."
kata2 ustaz 2 wat kan aku terpkir..ye la..bahasa arab bukan cm english, bkn cm bahasa melayu, bkn cm urdu..bahasa ciptaan manusia..yg boley ditukar dan di tokok tambah.. bahasa arab ada penciptanya..pencipta yg Maha Esa..syahdunya rasa masa 2..betapa aku beruntung dpt belajar arab..alhamdullillah.. ustaz ckp lg.. "
awk suma dlm kelas nie sebab telah ditakdirkan utk belajar arab..awak suma nie telah terpilih utk belajar arab walaupun niat utk belajar adalah berbeza2.."
dan sekali lagi apa yg ustaz ckp tue adalah betul..masa tue aku insaf sgt..betapa bertuahnya aku berpeluang belajar bahasa arab..w'pun awlnya niat aku nk dpt keputusan periksa yg elok ja..tp Allah mentakdir kan aku utk belajar arab..utk kenal satu dua perkataan dlm alquran..utk kenal patah2 ayat dlm sembahyang.. untungnya aku... :)
p/s ari nie kita belajar satu ayat iaitu "ana mean LANGKAWI.." maksudnya saya dari LANGKAWI..heheh :)

3 comments:

YucIkA said...

salam ziarah...

betol2...sgt2 xrugi kalau bljr bhs arab..sbliknya rsa rugi plak bila xbljr masa skolah dulu...skrg mula tergagap2 kat sini :P

anyway, nice blog! thanx sbb singgah kt blog merapu saya..

slmt berkenalan:)

qiqa said...

hai sis...
saya cuma nak share pendapat..
sy form4 and duk kat kelas agama sains..
belajar bahasa arab tinggi..
jujur....mula-mula memang niat langsung tak ikhlas nak masuk aliran ni...
tapi pikir balik,saya paling beruntung sebab dapat ilmu yang banyak..
dengan pa yang sis tulis tadi...memang betol...
bahasa arab sangat indah..
tapi pening oo...
sebab kena blaja qowaid,nahu n etc...
pape pun..sis troskanlah niat blaja bhasa arab..

p/s:lawatlah blog sy ek..
asyiterukhwah.blogspot.com

pn fAzrin in d h0use said...

ari nie saya baru lepas kelas bahasa arab..dan barula saya perasan yang kita bahasa arab bukanlah bahasa yang mudah..tp semakin kita belajar..semakin kita rasa indahnya bahasa arab nie...nway..thanks for the comment..really apprecite it.. :)